Rozhodnutie pri nakupovaní online

Prinášame ďalší z textov, ktorý môže byť prospešný ako pre kupujúcich, tak pre predávajúcich. Tentokrát budeme hovoriť o tom, čo prispieva k zvyšovaniu takzvaných konverzií, teda ľudovo povedané – čo pomáha k tomu, aby sme si produkt online nielen pozreli, ale aj skutočne kúpili.

Najväčším vplyvom na naše rozhodnutie o zakúpení (alebo nezakúpení produktu) má jednoznačne cena. Hoci tento faktor je asi najvýraznejší aj pri nakupovaní v kamenných obchodoch, v online svete ho ako závažný označilo až 87% opýtaných v prieskume v USA. Rýchlosť odoslania a náklady na poštovné označili sa rozhodujúce až 80% a ponuka zliav je do istej miery rozhodujúca pre 71%.

Akú úlohu zohráva reklama?

Môže znieť prekvapujúco, že starší ľudia sú ovplyvnení ponukou zliav menej než mladšie generácie a to v celkom vysokom rozdiele. Kým u mladších je to 74%, u starších generácií len 47%. Približne štvrtinu nakupujúcich online presvedčia odporúčania zo sociálnych sietí. Takmer polovica zákazníkov, ktorí si kúpili tovar na internete, sa rozhodla podľa odporúčaní od priateľov a rodiny. A tým skutočne prekvapivým údajom môže byť, že to tvorí dvojnásobok nakupujúcich, ktorí za vplyv považovali platenú reklamu.

Mladšie generácie podliehajú reklame viac. Generácia tých narodených až okolo roku 2000 je dvakrát viac ovplyvnená reklamou, alebo tak aspoň priznávajú, v porovnaní s predchádzajúcou generáciou (narodených okolo roku 1980). Hovoríme tu o približne 27% v porovnaní so 14% u starších, ktorí priznávajú, že na nich reklama pri nakupovaní vplýva. Menej než štvrtina hovorí o vplyve médií a ich recenzií.

Obrázky a hodnotenia iných

Tí, ktorí sa rozhodli nakupovať online, resp. tak aj skutočne urobili, požadujú, aby k produktu bol pripojený dostatok obrázkov. Takto sa vyslovilo až 78% zákazníkov, umidificatore ultrasuoni. Tu je možné pouvažovať aj nad tým, aká má byť kvalita obrázkov. Hoci prieskumy tento fakt neskúmali, už viackrát sa na internete objavili články o tom, ako si niekto objednal produkt s perfektným obrázkom, no v skutočnosti vyzeral tovar podstatne inak.

Až 69% – čiže viac než dve tretiny – zákazníkov hovoria, že k presvedčeniu, aby tovar na internete zakúpili, potrebujú vidieť hodnotenia iných zákazníkov. Tu sa stačí zamyslieť nad našim vlastným správaním. Veď si len predstavte, či by ste sa chceli stať pokusným králikom a kupovať tovar prvý. Je super, ak vidíte, že tovar pred vami už kúpili stovky, či tisíce zákazníkov. Najlepšie potom je, ak sú ešte aj ich hodnotenia pozitívne.

Náklady na prepravu a potreba dotyku

Až dve tretiny nakupujúcich v internetových obchodoch sú odradené od uskutočnenia nákupu vo chvíli, keď sa dozvedia náklady na prepravu, teda poštovné. Ešte vyššie je toto číslo u žien, až 72% žien odstúpilo od svojho nákupu vo chvíli, keď im boli prirátané náklady na balné a poštovné.

Takmer polovicu nakupujúcich od nákupu tovaru online odradí nemožnosť dotknúť sa tovaru. Môžeme sa len domnievať, že tu môže ísť napríklad o oblečenie, keď nemáte možnosť dotknúť sa látky, či materiálu. Pre tretinu boli odradením príliš dlhé dodacie lehoty, alebo príliš komplikovaný proces vrátenia tovaru, v prípade, že by tak chcel zákazník urobiť.

Veľmi zaujímavým výsledkom prieskumov medzi zákazníkmi je zistenie, že len niečo menej než tretina by bola ochotná kúpiť si tovar priamo na Facebooku alebo iných sociálnych sieťach. Ľudia považujú za komplikované vytvárať si profil na ďalšej webstránke a zadávať všetky údaje. Prednosť dávajú jednoduchosti, no tu vzniká ďalší problém – bezpečnosť údajov. Ak sa online obchody presunú na sociálne siete, znamená to, že budú mať prístup aj k vašim fotkám z osláv narodenín alebo fotkám vášho dieťaťa. Ale to už je iná téma.