Prenášanie online skúsenosti do reálnych obchodov

Predstavte si, že vojdete do obchodu a pri dverách vás pozdraví robot a spýta sa ako sa vám páčila tá sukňa, ktorú ste si minule kúpili. A ponúkne vám, aby ste určite neobišli sekciu kabátov, kde majú vaše obľúbené farby. Scénka, ktorú poznáme z filmov o budúcnosti, no už dnes túto budúcnosť žijeme.

Kedysi sme si predstavovali, že v roku 2000 nám budú nad hlavami krúžiť UFO s mimozemšťanmi. Zatiaľ tomu tak nie je, alebo aspoň ich nevidíme. V doprave sme zatiaľ taký pokrok nezaznamenali, no v iných oblastiach napredujeme veľmi rýchlo. To, čo sa objavuje vo filmoch z roku 2100, zavádzajú najinovatívnejšie obchody už dnes.

Ako na internete

Poznáte to z internetu: prihlásite sa do obchodu a oni ihneď vedia, čo ste kupovali minule, čo ste si prezerali, čo ste vložili do košíka, ale nakoniec sa rozhodli od nákupu odstúpiť. Vedia všetko. Ak obchod navštevujete častejšie, vedia aj kedy chodíte, v ktorý deň najradšej nakupujete, alebo aj kedy nakupujete vianočné darčeky. Na to im predsa stačí vidieť kedy kupujete iné veľkosti oblečenia, hračky, tovar pre iné pohlavie, vekové skupiny. Za tým nie je skutočne žiadna veda.

Čo odlišuje internetový obchod od kamenného obchodu? Jedine tá schopnosť identifikácie. Akonáhle bude kamenný obchod vedieť toľko, čo obchod internetový – teda vedieť identifikovať zákazníka – nič im nestojí v ceste. A dnes, keď dokáže vašu tvár rozoznať aj telefón, nie sú technologické prekážky v tom, aby to vedeli robiť sústavy kamier v obchodoch. Ide len o to, čo obchodom povolíme.

Lepšie služby
Motivácia obchodu môže byť rôznorodá. Najjednoduchšie je priznať si, že obchod chce len zvýšiť svoje tržby. Potrebuje vás lepšie poznať, aby vám viac predal. Ako z toho ale môžete vyťažiť vy? Pokiaľ ste schopný a ochotný sa vzdať časti svojho súkromia, máte možnosť posunúť svoju skúsenosť s nakupovaním do nových, skvelých úrovní.

Podľa štatistík v roku 2016 až 90% zákazníkov v kamenných obchodoch sa vyjadrovalo, že v predajni nevedia nájsť tú správnu osobu, ktorá by im vedela pomôcť. Približne 85% zákazníkov a zákazníčok z obchodu odíde bez nákupu preto, že im jednoducho nikto nepomôže, nepomôže dostatočne alebo neposkytne presne tú pomoc, ktorú zákazník očakáva.

Posilnenie ľudí

Okamžite, keď sa objaví informácia o využití robotov, časť populácie sa vyplaší, že ľudia prídu o prácu. Nemusí tomu však tak byť, consejos para cuidar la ropa. Prirodzene, aj tu zohráva hlavnú rolu úmysel obchodníka. Ak chce ušetriť, alebo potrebuje zaplatiť cenu za nákup robotov, môže sa stať, že bude hľadať rýchle riešenie. Je tu však aj pomalšie riešenie.

Ak obchodníci získajú do obchodu roboty a služby umelej inteligencie, získajú možnosť zautomatizovať procesy, ktoré by inak zaberali mnoho času ľudským zamestnancom. Automatizácia jednoduchých funkcií môže byť skvelou partnerkou ľudským predavačom a predavačkám. Tí a tie sa môžu potom venovať zložitejším funkciám, ktoré zatiaľ roboti nevykonajú. Zákazníci dostanú kvalitnejšie služby a budú míňať viac alebo chodiť častejšie. Budú šíriť dobré meno spoločnosti, lebo sa v obchode budú cítiť dobre. A tým sa vráti investícia aj bez prepúšťania ľudí.

Obchody si nevieme predstaviť bez ľudí – na strane zákazníkov, ani na strane predavačov a predavačiek. Práve ľudský kontakt býva jedným z dôvodov prečo sa rozhodneme vyraziť do kamenného obchodu namiesto nákupu pomocou niekoľkých kliknutí online (mejor plancha ropa). Cieľom automatizácie v obchodoch teda nemá byť vymazanie ľudského prístupu ale jeho posilnenie.