Online recenzie

Keď si kúpite produkty online, a to buď pre seba alebo pre vašu firmu, recenzie pravdepodobne vážne zavážia vo vašom rozhodovaní. Kontrolujeme názory ostatných odberateľov na Amazone a rozhodneme sa pre päťhviezdičkovú možnosť namiesto tej, ktorá mala len štyri a pol, alebo si rezervujeme ubytovanie na Airbnb s najpopulárnejšími recenziami hosťov.

Samozrejme, všetci tiež vieme, že tieto recenzie môžu byť falošné – či už zaplatené predávajúcim, alebo zlé od konkurenta. Ale väčšina z nás si myslí, že sme celkom dobrí pri oddeľovaní falošných recenzií od tých skutočných.

Nový výskum naznačuje, že by sme sa mali opäť zamyslieť. Prečo by ste mali byť veľmi opatrní pri online recenziách? Keď sa tím výskumníkov z Cornell University rozhodol, že budovanie počítačového programu, ktorý by mohol odhaliť falošné odporúčania, znie ako užitočná vec, museli najprv vyskúšať, ako sú ľudia v tejto úlohe spokojní. Na tento účel zamestnali troch študentov dobrovoľníkov a prezentovali im aj známe falošné recenzie a tie, impresoras 3d baratas, ktoré boli overené ako nepochybne reálne. Ako ľudia robili to, že spozorovali tie falošné? Jedným slovom: zle. Študenti sa často nedokázali dohodnúť na tom, či konkrétna recenzia bola falošná a nakoniec prišli k správnemu rozhodnutiu menej ako v 50 percentách prípadov. Bolo by lepšie, ak by si o tom hodili mincu.

Výsledky naznačujú, prečo toľko z nás skončilo s rezerváciou strašných hotelov alebo s nákupom napodobenín – sme zaujatí falošným spamovým názorom oveľa jednoduchšie, než sme by sme si priznali. Môže počítač byť lepší? Tím používa strojové vzdelávanie na školenie počítačového programu s cieľom posúdiť dôveryhodnosť recenzií tým, že mu prinesie výber vzoriek falošných a skutočných recenzií 20 hotelov v Chicagu. Na rozdiel od zmätených študentov, algoritmus čoskoro odhalil povesť špinavých falzifikátov a môže sa chváliť správnym označením podvodných recenzií v 90 percentách prípadov.

Jedného dňa sa tento algoritmus môže vyvinúť ako obrovsky užitočný produkt pre online predajcov a spoločnosti, ktoré ich hostia (výskumníci zdôrazňujú, že ide o predbežnú prácu a že je potrebný ďalší výskum na iných typoch recenzií). Medzitým výskum už poskytuje užitočné poznatky o tom, ako skomponovať falošné recenzie.

Takže ako môže „päťhviezdičková“ hotelová izba môže skončiť ako plesnivá a zlá, alebo vysoko hodnotený hriankovač sa môže pokaziť skôr, než sa dostanete cez jeden bochník? Podľa výskumu by ste mali byť opatrní, ak recenzií chýba detail. Je ťažké popísať to, čo ste skutočne nezažili, a preto falošné recenzie často ponúkajú všeobecnú chválu, a nie zasahovanie do špecifických údajov – imprime fotos en alta definición. Napríklad pravdivé recenzie hotelov používajú konkrétne slová týkajúce sa hotela, napríklad kúpeľňa, check-in alebo cena. Falošné recenzie píšu viac o veciach, ktoré vytvárajú scénu, ako napríklad dovolenka, služobná cesta alebo môj manžel.

Ak recenzia zahŕňa viac zámen prvej osoby, môže byť falošná. Ak máte záujem o to, aby ste sa stretli s úprimným názorom, očividne hovoríte o sebe viac. To je pravdepodobne dôvod, prečo sa slová ako „ja“ a „mne“ objavujú častejšie vo falošných recenziách.

Taktiež obsahuje viac slovies ako podstatné mená. Jazyková analýza ukazuje, že falošné recenzie obsahujú viac slovies, pretože ich spisovatelia často nahrádzajú príjemné znejúce príbehy za skutočný pohľad. Pravé recenzie sú viac o podstatných menách.

Samozrejme, tieto jemné rozhovory sami pravdepodobne nebudú robiť majiteľa spochybňovania falzifikátov, ale v kombinácii s inými metódami kontroly dôveryhodnosti recenzie, ako je sledovanie rôznych druhov overených kupujúcich a podozrivých časových pečiatok (Wise Bread má dobrý prehľad o týchto techniky), mali by ste byť schopní urobiť oveľa lepšie ako náhodná šanca a možno dokonca dať Cornellovi recenzný robot beh za svoje peniaze.

(Alebo ak si rezervujete konkrétne hotelové izby, môžete len požiadať samotného robota o zváženie. Výskumníci ho sprístupnili verejnosti vo forme nástroja s názvom Review Skeptic.)